Výstavy
Analýza veřejného prostoru
Co vidíme, slyšíme, vnímáme
Galerie Pole designu
Všichni jsme uživatelé veřejného prostoru, často nám ale chybí vhled do jeho skrytých vrstev. Procházíme ulicemi, parkujeme před supermarkety, jezdíme na kole do práce nebo do školy, sledujeme uniformované policisty, vnímáme zvuky. Atmosféra na nás působí, přesto mnohdy přehlížíme detaily, které samy o sobě zanechají ve veřejném prostoru hlubokou stopu…
Instalací se prolínají dvě linky. Hlavní z nich nabízí prostřednictvím 12 kapitol pohled na skladbu veřejného prostoru, druhá mapuje cestu Egoé do veřejného prostoru. Od roku 1992 do současnosti.
Vrstvy & Vzkazy
Vandalství nebo intervence?
Galerie Komaxit
Výstava přináší pohled na street art z různých koutů světa. Návštěvníci uvidí širokou škálu děl od graffiti a muralů až po drobné tagy v městském prostoru. Výstava je příležitostí zamyslet se nad tím, jak street art ovlivňuje městský prostor a jakým způsobem autoři komunikují s veřejností – prostor si přivlastní, vloží do něj emoci a pomyslně vrátí zpět. Výstava kombinuje statické tisky a videoobsah.
Na výstavu Vrstvy & Vzkazy navazuje happening Linie. Každý návštěvník si může vyzkoušet, co obnáší tak udánlivě jednoduchá věc, jako je rovná čára sprejem na zeď. Možná vás to překvapí. Stejně jako výsledné mnohovrstevné kolektivní dílo.
Landskate
Začlenit nebo vyčlenit?
prostranství u budovy B
Dění je základem života každého místa ve městě. Je důvodem, proč tam lidé přicházejí a vracejí se. Není proto dnešní přístup, kdy jsou street aktivity jako skateboarding, parkour nebo workout odsouvány mimo centrum, kontraproduktivní? Proč s nimi raději nepočítat přímo při navrhování veřejného prostoru? Může to být cesta, jak do vyprazdňujících se ulic vrátit aktivitu…
Flip 519
Výstavou Landskate to nekončí.
Udělali jsme experiment. Do našeho výrobního areálu Egoé, kterému říkáme Pole designu, jsme pozvali partu mladých koloběžkářů, aby s námi sdíleli náš prostor a zkusili v něm spontánně intervenovat. A to se stalo. Kromě performance videa s jejich jezdeckými výkony vznikla taky celá řada graffiti. Od drobných tagů až po větší piecy. Sice na starých budovách, ale i tak to způsobilo bouřlivé reakce. A vzbudilo to celou řadu otázek. Je to pěkné nebo není? Je každá intervence ve veřejném prostoru důkazem, že k němu má její autor nějaký vztah? Nebo je to jen obyčejný vandalismus?
Součástí programu letošního WiFič VEN! bude i výstava Vrstvy a Vzkazy – muraly, graffiti, tagy – v našem i světovém kontextu a happening nazvaný Linie – zkus udělat sprejem rovnou čáru. A taky výstava Landskate o architektuře nejen skateparků známých specialistů U/U studio. To, co v Bílovicích 519 způsobil a jaký otázky otevřel týdenní pobyt koloběžkářů, reflektujeme ve výstavě Není špatných intervencí. Je taky o nás, ale možná nastaví zrcadlo nejen nám.
Letos na WiFič VEN! přijedou mladí koloběžkáři, kteří jsou víc než graffiťáci, špičkoví jezdci. Budou jezdit, poslouchat djs, učit malý i velký kluky a holky triky, chillovat a prostě si užít poslední mejdan prázdnin. Kromě nich tady bude i skejtová komunita o generaci starší. Jsou to borci, kteří si v mládí museli jet koupit svoje první prkno do Brna, protože ve Zlíně ho neprodávali. Kluci, často už tátové, ale duchem stále ve streetu a s větrem ve vlasech.
Není špatných intervencí
Vztah k prostoru
Budova C
Firemní areál je zmenšený model veřejného prostoru města. V přehledném měřítku zachovává všechny jeho funkce. Jak vypadá ten náš, kde se spolu potkávají různé profesní skupiny? Výstavou chceme ukázat, že i „špatné“ intervence jsou lepší než žádné – pořád jde totiž o vyjádření emoce, vztahu k místu, „péči“ o něj, která může zlepšit podmínky. Jsme přesvědčeni, že největší brzdou kvality veřejného prostoru je nezájem o něj.
panta rhei
Mezinárodní výtvarné sympozium
prostranství vedle Budovy B
S myšlenkou založit tematicky otevřené sympozium přišel designér, umělec a vysokoškolský pedagog Vladimír Kovařík, ke kurátorské a produkční spolupráci přizval svého kolegu Richarda Vodičku. První ročník se v roce 2009 odehrál za podpory Egoé právě proto, že areál nabízel potřebný materiál a taky praktickou pomoc autorům, například se svářením nebo řezáním ocelových prvků plazmovým hořákem.
Dřevostavby na domácí půdě
Realizace napříč měřítky
Galerie Kempus
To nejlepší z české a slovenské scény. O tom je výstava Salon dřevostaveb 2024. Po instalaci v Praze ji teď máme u nás. Protože když se mluví o dřevě, chceme být u toho. U nás jsou dřevostavby doma. Navrhujeme je i vyrábíme. Žijeme a pracujeme v nich.
Projekt každoročně představuje výjimečné projekty, ukazuje špičkové technologie a jejich uplatnění v architektonicky atraktivních stavbách. Dalším cílem je změnit úhel pohledu na samotné dřevo – upozornit, že nejde jen o pohledový materiál, ale primárně o unikátní konstrukční prvek s nespornými výhodami.
Myšlenková dílna
Laboratoř nejen veřejného prostoru
Galerie Pole designu
Egoé studio je jedním z center českého kreativního průmyslu. Rodí se tu tvar obyčejných věcí, které běžně potřebujeme k životu. Ne na zakázku, ne na základě marketingových průzkumů. Témata přináší život a design zase dodá jejich řešení. Vše začalo projekty pro dopravní infrastrukturu. Brzy se přidal outdoor nábytek, kempingové autovestavby a sportovní vybavení.
Praha-Masarykovo nádraží
Co je pod zastřešením
nad březovým hájkem
Nosné pilíře z HEB, integrované svody vody, opláštění. Ocelová konstrukce s vrchní vrstvou s antikondenzační úpravou. Rektifikační podkonstrukce pro uchycení podhledů. K tomu osvětlení, navigační a orientační systém. A to vše v měřítku ve stovkách metrů.